djsah djsah .

djsah

پرستاری سالمندان

 

هزینه نگهداری از سالمند در منزل

هزینه‌ای که برای پرستاری از سالمند در منزل باید پرداخت شود، تابع برخی عوامل است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد: ۱- مقطع زمانی: بسته به زمانی که پرستار سالمند صرف می‌کند، هزینه کار وی محاسبه می‌شود. به طور معمول پرستاران در بازه‌های زمانی: ۲۴ ساعته، ۱۲ ساعته شب، ۱۲ ساعته روز و ۸ ساعته کار می‌کنند. بسته به میزان نیاز سالمند به حضور پرستار با یکی از این زمان‌ها توافق می‌شود. گفتنی است پرستار ۲۴ ساعته می‌تواند در این مدت از تمام امکانات منزل استفاده کند. ۲- خدمات مورد نیاز: سالمندان به یک سری خدمات روزانه مثل: خوردن غذا، حمام کردن، دستشویی رفتن، پوشیدن لباس و… احتیاج دارند که پرستار باید اگر خودشان می‌توانند به آن‌ها کمک کند و اگر نمی‌توانند شخصا این کارها را برایشان انجام دهد. همچنین سایر خدمات نظیر خرید کردن، تهیه غذا و… نیز از اموراتی است که پرستار انجام می‌دهد و در برآورد هزینه باید محاسبه گردد. ۳- ارائه سرویس به سالمند: سالمندان نیاز به یک سری سرویس‌های خاص مثل چکاب دوره‌ای و آزمایش‌های مختلف دارند که توسط پرستار سالمند انجام می‌گیرد. البته شایان ذکر است سالمندان علاوه بر نیازهای مراقبتی جسمی، شدیدا نیاز به یک همدم مهربان و دلسوز دارند. یک پرستار سالمند خوب با انجام این کار آرامش روحی سالمند را تضمین می‌کند. هر چه کیفیت ارتباط با سالمند بهتر باشد، قیمت آن نیز به تبع بیشتر خواهد بود. ۴- محل زندگی: پرستار سالمند برای رفت و آمد باید دچار زحمت نشود. یعنی محل زندگی سالمند دسترسی به وسائل حمل و نقل عمومی داشته باشد و لذا هزینه زیادی بر پرستار متحمل نشود. چنان‌چه محل زندگی با محل کار پرستار فاصله زیادی داشته باشد، هنگام محاسبه هزینه باید لحاظ شود. البته معمولا در چنین وضعیتی از پرستار ۲۴ ساعته بهره می‌گیرند.      

هدف پرستاری و نگهداری بیمار

بیمارانی که از لحاظ جسمی ناتوان و رنجور هستند یا بیماران روحی روانی نیازمند فردی می‌باشند که بتواند در امر مواظبت و نگهداری از آن‌ها به درستی عمل کند. یک پرستار بیمار با این هدف در منزل از او نگهداری می‌کند که دستورالعمل‌های مراقبتی، درمانی و بهداشتی فرد را با نهایت دقت انجام دهد تا روند بهبود بیمار تسریع گردد. همان‌طور که مستحضر هستید هر فردی در فضای منزل احساس آرامش خاطر بیشتری دارد. بیماران که به علت ناتوانی بدنی، روحیه ضعیف‌تری دارند قاعدتا فضای بیمارستان برایشان فضای ناخوشایندی است و ترجیح می‌دهند به خانه خود بازگردند. در این هنگام با نظر پزشک می‌توان بیمار را به منزل آورد و برای مراقبت از او پرستار بیمار در منزل استخدام کرد. پرستاری در منزل موجب ایجاد حس امنیت و آرامش در بیمار شده که همین خود کمک قابل توجهی به بهبود وضعیت جسمی و روحی بیمار می‌کند. البته پرستاری از بیمار در خانه به معنای قطع ارتباط با بیمارستان نیست بلکه پرستار مرتب با پزشک در ارتباط است و گزارشی از فرایند درمان بیمار به پزشک ارائه می‌دهد.  

پرستار بیمار در منزل چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

پرستار بیمار یک فرد دوره دیده است که بسته به وضعیت بیمار خدمات لازم را ارائه می‌دهد. برخی از مهم‌ترین این خدمات عبارتند از:

  1. پرستاری از بیمارهایی که مشکلشان ریشه روانی دارد، مانند پارکینسون و یا افرادی که دچار آلزایمر هستند. البته آلزایمر شدت و ضعف دارد که بسته به میزان آن کار مراقبت‌های خاصی نیز می‌طلبد.
  2. انجام کار نمونه گیری برای بیماران و ارسال نمونه به آزمایشگاه از خدماتی است که برای بیمارانی که باید مرتب آزمایش شوند، انجام می‌گیرد.
  3. پانسمان از جمله خدماتی است که پرستار برای آن دوره دیده است. تعویض پانسمان برای بیمارانی که انواع زخم یا سوختگی دارند، بسیار ضروری است. پرستار بیمار در منزل به خوبی می‌تواند، پانسمان را تعویض کند تا پوست در محیطی بهداشتی و پاکیزه بازسازی شود.
  4. تزریقات نیز از دیگر خدماتی است که پرستاران ارائه می‌دهند و به طور عمده به دو دسته وریدی و عضلانی تقسیم می‌شود. البته یک پرستار حرفه‌ای باید قادر باشد در صورت لزوم آنژیوکت به بیمار وصل کند و تزریقات را از طریق آن انجام دهد تا بیمار آسیب کم‌تری ببیند.
  5. وصل کردن انواع سرم و یا سونداژ را پرستار در منزل انجام می‌دهد. سند معده و تخلیه کیسه سند ادرار نیز از دیگر وظایف اوست.
  6. پرستاران برای افرادی که نیاز به ساکشن ریه دارند، این کار را انجام می‌دهند و همچنین برخی از آن‌ها چنان‌چه دستور پزشک باشد، از دستگاه‌های مدرن نیز برای این کار استفاده می‌کنند.
  7. انما یا همان تنقیه که برای بیماران با دشواری همراه است با کمک پرستار در منزل انجام می‌شود.
  8. به بیماران قلبی خدماتی نظیر گرفتن نوار قلب ارائه می‌دهند.
  9. پرستاری بیماران پس از عمل جراحی که نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است را با دانش کافی و مهارت بالا به انجام می‌رسانند.
  10. پرستاری از بیماران CCU و ICU در محیط منزل با تجهیز اتاق بیمار صورت می‌گیرد.
  11. پرستاری از بیماران فلج مغزی توسط پرستاران باتجربه و ماهر انجام می‌شود.
  12. پرستاران از بیماران قلبی، و ام اس مراقبت می‌کنند.
  13. به خانواده بیمار نحوه مراقبت‌های لازم از بیمار را آموزش می‌دهند.
  14. پرستار فشار خون بیمار را با استفاده از دستگاه‌های آنولوگ و دیجیتال می‌گیرد.
  15. با دستگاه گلومتر قند خون بیمار را تحت کنترل نگه می‌دارد و در صورت نیاز انسولین تزریق می‌نماید.
  16. بیماران زخم بستر را با رعایت موازین پزشکی حرکت می‌دهند تا زخم عمیق‌تر نشود.

   

مزایای خدمات پرستاری در منزل

پرستار بیمار در منزل برای این کار آموزش دیده است و لذا به خوبی آماده مراقبت از بیمار است. مراقبت او چون به صورت فردی است با توجه بیشتری همراه است و در نتیجه بیمار انگیره بیشتری برای بهبود پیدا خواهد کرد. یک پرستار حرفه‌ای به خانواده بیمار نیز آموزش‌های لازم را می‌دهد تا به صورت اصولی بتوانند به روند سلامتی بیمار خود کمک کنند. قطعا نگهداری بیمار در منزل کار دشواری است، چرا که با فشارهای روحی روانی همراه است. برای کاهش این فشارها تنها یک پرستار دوره دیده قادر است، حس آرامش و انگیزه را در فضای خانه جاری کند. از دیگر مزایای استفاده از خدمات پرستار بیمار در منزل کاهش هزینه‌هاست. در واقع هزینه پرستاری در منزل خیلی مقرون به صرفه‌تر است؛ علاوه بر این با وجود پرستار دیگر لازم نیست بیمار را مرتب برای آزمایش یا تزریقات به مراکز خدمات درمانی برد که همین امر خود هم در کاهش هزینه و هم در سلامت بیمار تاثیر به سزایی دارد. هنگامی که خدمات مورد نیاز بیمار در منزل به او ارائه می‌شود زمان بیشتری برای استراحت با کیفیت در فضای آرام خانه دارد.  

مراقب سالمند بیمار به طور صحیح

سالمندان از لحاظ ناتوانی و ضعف بدنی مثل کودکان نیاز به مراقبت دارند اما با این تفاوت که هرگز نباید با آن‌ها طوری رفتار کرد که کرامت‌شان نادیده گرفته شود. ارتباط با سالمند و حفظ شان او در کنار ارائه مراقبت‌های مورد نیازش کار مهمی است. چنان‌چه برای مراقبت از سالمند بیمار نیاز به استخدام پرستار دارید، مرکز پرستاری در منزل خورشید با کادری مجرب می‌تواند به شما در این امر کمک کند.

مراقب سالمند بیمار

سالمندان گاه به علت کهولت سن و گاه به دلیل برخی بیماری‌ها کاملا ناتوان می‌شوند و در این حال برای کوچک‌ترین اعمال خود نیز به کمک احتیاج دارند. مراقب سالمند بیمار با دانش، صبر و حوصله می‌تواند از یک سالمند بیمار به خوبی نگه‌داری کند. یک پرستار سالمندحرفه‌ای که برای این کار دوره دیده است می‌تواند بهترین خدمات را ارائه دهد.

بیماری‌های متداول سالمندان | پرستار سالمند بیمار

برخی بیماری‌ها سالمند را کاملا تضعیف می‌کنند تا جایی که سالمند اصطلاحا زمین‌گیر می‌شود و در مراحل تشدید بیماری امکان هیچ‌گونه تحرکی نخواهد داشت. در این حین پرستار سالمند بیمار باید بداند که گذراندن مدت زمان زیاد روی تخت مساوی است با زخم بستر؛ بنابراین باید اصول جلوگیری از زخم بستر را اجرا کند. مثلا مرتب سالمند را جا به جا کند تا به جریان خون بهتر کمک کرده باشد و یا برای این کار به آرامی بدن او را ماساژ دهد. از دیگر بیماری‌هایی که سالمندان از آن رنج می‌برند می‌توان به دمانس یا زوال عقل اشاره کرد. نگه‌داری از چنین سالمندانی مستلزم داشتن روحیه‌ای قوی و صبر و حوصله‌ای بسیار است. معمولا این‌گونه سالمندان بیمار، سوالات مکرر می‌پرسند به این علت که حافظه آن‌ها زوال یافته است، بنابراین پرستار سالمندی با این شرایط باید با سعه صدر با او رفتار کند. البته لازم به ذکر است سالمندان مبتلا به دمانس  شدیدا بی‌قرار می‌شوند در این هنگام گاه آن‌ها را در یک اتاق نگه‌ می‌دارند و یا در موارد شدیدتر آن‌ها را به تخت می‌بندند. برای مقابله با بیماران دمانس این روش اصلا روش مناسبی نیست. اگر از پس بیمار سالمند خود که دمانس دارد بر نمی‌آیید بهترین راه استخدام پرستار سالمنداست که با تجربه و دانشی که دارد می‌تواند آرامش را به سالمند برگرداند و موجبات کم‌تر اذیت شدن آن‌ها را با بهره‌گیری از اصول روان‌شناسی فراهم آورد.

نظافت سالمند بیمار | پرستار بیمار سالمند

سالمند بیماری که محدودیت تحرک دارد و یا کاملا بی تحرک است برای نظافت، انجام کارهای شخصی و بهداشتی نیاز به فرد دیگری دارد که گاه این کار را فرزندان و گاه هم پرستار برای او انجام می‌دهند. حمام رفتن یا طهارت گرفتن در بهبود بیماری و جلوگیری از پیشرفت عفونت‌ سالمندان تاثیر به سزایی دارد، بنابراین باید توجه زیادی به نظافت بیمار سالمند مبذول داشت. امروزه برای حمام کردن سالمندان زمین‌گیر صندلی‌های مخصوصی در بازار ارائه می‌شود که بسیار کاربردی هستند. برای استحمام می‌توان از این صندلی‌ها و یا حتی ویلچر استفاده کرد. شایان ذکر است حمام کردن سالمند باید با استفاده از وسایلی نرم باشد تا به پوست آن‌ها آسیبی وارد نشود.

گرفتن-دست-سالمند-زن-نگه-داشتن-در-دست-دختر

دانستنی‌های مهم درباره استخدام پرستار کودک

چنان‌چه به علت مشغله کاری و یا هر دلیل دیگری تصمیم به استخدام نگهداری کودک در منزل گرفته‌اید، لازم است به چند نکته مهم و ضروری در این باره توجه داشته باشید تا در هنگام عدم حضور خود در منزل نگران چیزی نباشید. به این منظور نکاتی به صورت دسته بندی شده در این نوشتار گردآوری شده‌اند که عبارتند از:

  1. یک لیست از اطلاعات ضروری خود تهیه کنید و آن را در محلی نظیر کنار تلفن که در دیدرس است نصب کنید. در این لیست حتما یک شماره تلفن در دسترس یادداشت کنید تا پرستار در صورت لزوم بتواند فورا با شما تماس بگیرد. پیشنهاد می‌شود برای این کار شماره تلفن پشتیبان نیز در نظر بگیرید مثلا شماره تلفن دوست، آشنا و یا همسایه؛ سپس به پرستار کودک توضیح دهید که در صورت بروز هر مشکلی حتما فورا با شما تماس بگیرد و در صورت عدم امکان برقراری ارتباط با شماره های جایگزین تماس بگیرد و از آن‌ها کمک بخواهد.
  2. چنان‌چه کودک شما از بیماری خاصی رنج می‌برد، از او بخواهید که قبل از تماس با شما با مراکز درمانی تماس بگیرد. با این کار احتمال خطر را تا حد زیادی کاهش می‌دهید. پرستار باید به خوبی بداند که سلامتی کودک اولین اولویت است و به هیچ وجه نباید خطر کند.
  3. با صبر و حوصله یک فرم اطلاعات شخصی برای کودک خود آماده کنید و داخل آن تمام امورات ضروری کودک و عادات او را یادداشت کنید. اگر کودک بیمار است به طور کامل پرهیزات غذایی و دارویی او را بنویسید و به پرستار ارائه دهید. توجه داشته باشید توضیح کوتاه فراموش شدنی است پس حتما موارد مهم را مکتوب به پرستار ارائه کنید.
  4. اگر کودک شما دارو مصرف می‌کند، حتما با پرستار کودک جای نگه‌داری دارو و دستور مصرف را توضیح دهید و حتما از او بخواهید تا پس از دادن دارو به کودک آن را یادداشت کند که شما در جریان مصرف داروی کودک خود باشید.
  5. درباره بیمه درمانی خود با پرستار کودک صحبت کنید و دفترچه بیمه را همیشه در مکانی مشخص قرار دهید تا در صورت لزوم پرستار بتواند فورا آن را پیدا کند.
  6. روز اولی که پرستار کودک به منزل شما می‌آید بهتر است به او تمام منزل را نشان دهید تا در صورت بروز خطرهای احتمالی از محل‌های مختلف خانه آگاه باشد. محل نگه‌داری جعبه کمک‌های اولیه را به او نشان دهید و همچنین در شناختن محل فیوز برق، تلفن، کلید چراغ‌ها و… به او کمک کنید.
  7. در صورتی‌که قرار است برای مدتی طولانی مثلا بیش از ۲۴ ساعت به منزل نیاید، حتما از فرد قابل اعتمادی نظیر فامیل، آشنا و… بخواهید تا به منزل شما سر بزند و به کار پرستار کودک نظارت داشته باشد.
  8. برخی از وسایل خانه که در صورت عدم حضور شما پرستار کودک باید از آن‌ها استفاده کند مثل لوازم آشپزخانه یا سیستم دزدگیر را به او نشان دهید و طرز کار آن‌ها را نیز به او آموزش دهید. در همین حین می‌توانید وسایلی که نباید از آن‌ها استفاده کند را نیز گوشزد کنید.
  9. نکات ایمنی حمام را برای شستشوی کودک به پرستار یادآوری کنید.

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۱۴:۱۷ توسط:djsah موضوع: نظرات (0)